Joc Heurístic
Descobrint el món
El joc heuristic és una activitat educativa orientada als infants d'entre 12 i 24 mesos que va propossar Elionor Goldshimer. Mitjançant l'exploració i la combinació dels objectes, es pretén arribar a una organització del material que respongui a les demandes i a les possibilitats de cada infant. En aquest tipus de joc, l'infant posa en practica d'una manera creativa i divertida l'aprenentatge a partir de l'assaig-error, sense haver de buscar el bon resultat ni sentir la por a fracassar.
A l'edat d'entre un i dos anys, els nens i nenes necessiten moures, explorar, descobrir com es comporten els materials quan se'ls manipula o quan s'experimenta amb ells... Doncs poc a poc ja deixa de possars-se coses a la boca, i comença a ficar-los i treure'ls dels recipients, o bé els apila, en fa combinacions...
Aquesta activitat permet que els infants investiguin i explorin per iniciativa propia, amb les condicions adequades i els materials adients. També es un bon mètode per a què comencin a treballar en equip i, d'aquesta manera, poder desenvolupar la motricitat grossa (aixecar-se, golpejar, sortejar un obstacle trasladar-se dins d’un espai…).
El tipus de material que s'utilitza és molt fàcil d'aconseguir. Per exemple poden ser ampolles de plastic, rotllos de paper de vater, circumferències... són objectes que no són directament didàctics, com un llibre o una fitxa, sinò que s'utilitzen de forma espontània i/o reciclada per a poder jugar amb ells. Aquest estan distribuits en una sèrie de contenidors de diferents tipus i mides, on l’educador els presenta, els ubica en diferents racons i s’anima als nens a anar explorant lliurement pels diferents espais sense interferir en el seu espontani desenvolupament.
També es pot fer en funció de l'època de l'any en la que ens trobem. Si és estiu es poden emprar objectes per jugar com petxines, palets de gelat o taps d'ampolla; si és tardor poden ser fulles, pedres, castanyes... quan sigui hivern podem jugar amb branques, trossos de tela, objectes de fusta, bobines de llana...
És un joc que agrada molt als nens i nenes perquè poden anar experimentant amb els diferents objectes al seu ritme, trobant qualitats que els siguin entretingudes i que després permetin ser classificades de forma similar. Apart, com és un joc manipulatiu, permet descobrir què poden fer amb els objectes, i com es comporten quan els nens juguen amb ells: si es cauen o no, si caben dins d’un contenidor, com augmenta el pes d’un contenidor a mesura que s’introdueixen més objectes...
També s’ha de tenir en compte que els mateixos contenidors formen part d’aquest joc, i poden ser utilitzats pels nens amb altres fins, com simbolitzar un cotxe, una cadira, una pilota... En aquest cas, el joc té una part també simbòlica.